Färglära

Vad: Färglära med Marianne, andra lektionstillfället. Varma och kalla färger, primärfärg och sekundärfärg.

Material: Flaskfärg, färgblommor på kopieringspapper, palett och borstpensel.

Reflektion: Vi diskuterade om vilka av flaskfärgerna som var varma respektive kalla. När vi blev osäkra frågade vi Marianne. En rolig uppgift som inte var så enkel som jag trodde från början. Vi blandade till sekundärfärgerna på paletten och målade våra blommor.

Referens: Frid, Johan (2002). Intro - Bild: skapa kommunicera förstå. Löddeköpinge: Didacta Texel ss. 160 - 162.



Vad: Färgcirkel, varma och kalla färger, ljusa och mörka toner.

Material: Laverbara färgpennor, färgcirklar på kopieringspapper, färgblock, vatten, palett och akvarellpensel.

Reflektion: Jag och en klasskompis delade upp varma och kalla färger. Så jag använde bara varma färger och Terese använde bara kalla färger. Det blev en riktigt bra diskussion om vilka färger som var varm och kalla av de laverbara färgpennorna vi vale att arbeta med. När vi hade färglagt med färgpennorna så penslade vi med vatten över. Första gången jag använder mig av laverbara pennor. I den andra färgcirkel använde jag färgblock och färglade bara mittenringen. Färgblock finns ofta i skolan och på fritidshem, därför tyckte jag det var bra att använda det. Dels för att se hur stor skillnaden är men också för att det är ett material eleverna är vana vid. Med färgblocken var det svårt att säga om de var varma eller kalla färger.

Referens: Frid, Johan (2002). Intro - Bild: skapa kommunicera förstå. Löddeköpinge: Didacta Texel ss. 160 - 167.






Kommentarer