Skapar hemma

Vad: Jag satt hemma under semestern och provade oljepastellkritor. Jag provade två olika märken för att se om jag själv märkte någon skillnad. Det blev ett klot i rörelse och två likadana teckningar men med olika märken på kritor. Jag provade också att använda papperstuss för att smeta ut färgen. På högskolan fick vi använda fixativ för att fixera materialet, då jag inte har det hemma använde jag hårspray. Jag gjorde även en ny rubiks kub för att vi har fått prova på tvåpunktsperspektiv.

Material: Ritpapper, torky hushållspapper, blyertspenna, suddgummi, hårspray, oljepastellkritor från Giotto och Guitar.

Reflektion: Jag tyckte det var svårt att jämföra de olika märkena på oljepastellkritor, men det var nyttigt att genomföra. Jag upplevde att Giottos kritor kändes torrare än Guitas kritor. Men Giotto hade fler nyanser av färger i förpackningarna jag hade hemma. Att använda papper för att dra ut färgen var en teknik som verkade enklare eller så kanske jag inte har förstått riktigt hur. Jag upplevde att jag fick ta i väldigt mycket för att få ut färgen vilket resulterade i att mycket av materialet var kvar på papperstussen. Så lite mer träning på det behöver jag. När jag gjorde klotet så var det inte meningen att det skulle se ut som om det var i rullning. Men skuggningen som jag gjorde fick det att se ut som om att klotet rullar. Kul att se vad som sker med bilden när det inte blir som man har tänkt.
När det kommer till rubiks kub och tänka att det är tvåpunksperspektiv har jag nu fått läa mig att det är fel. Jag har tecknat i trepunktsperspektiv, eller rättare sagt försökt i alla fall. Men spännande att lära nytt och lära av att göra.

Referens: I läroplanen lgr11 (2019, s. 26) står det bland annat att syftet med ämnet bild är att elever ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur bilder framställs och presenteras. Vidare står det att undervisningen ska uppmuntra elever att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt (lgr11 2019, s. 26).







Kommentarer